söndag 7 september 2014

Bad, klipp och valpköpare

Söndag kväll och äntligen har jag tid att skriva lite. Veckan har gått väldigt fort med arbete, valppassning och besök av valpköpare.

Denna veckan har samtliga valpköpare fått träffa valparna och Heidi. Samtliga tycker att valparna är söta, vem gör inte det, och att Heidi och Iris är trevliga hundar. Valparna kommer att hamna i Askersund, Göteborg och Malmö. Det är kul att det hamnar en valp i vårt närområde eftersom det gör det lite enklare att följa valpens utveckling som jag givetvis är nyfiken på.

I måndags fick Heidi ett välbehövligt bad och sedan fick hon en snabbrakning i tisdags inför första besöket av valpköpare.

I torsdags skickade jag äntligen registreringshandlingarna till Jacksons ägare så att hon kan skriva under innan papperna skickas in till SKK. Jag kan avslöja så mycket som att detta är glasskullen.

I torsdags var det även dags för valparnas första bad och det gick över förväntan. Visst tyckte de att det var lite obehagligt men de stod hyfsat stilla och efter ett tag vande de sig. Före badet fick de klorna klippta och detta går mycket bra. Jag har fått kämpa med Heidi och Iris och är därför positivt överraskad av hur enkelt det går med valparna.

Mitt i badet


Efter badet blev valparna torkade och fönade och några fick en tupplur på Peters bröstkorg för att få upp värmen. Efter detta somnade de enkelt.

Nybadad nallebjörn

I går blev valparna klippta för första gången och jag önskade flera gånger att jag hade haft en extra hand. Det var inte helt enkelt att hålla fast valpen med ena handen och raka den med den andra handen men det lyckades med alla valparna. Fast jag får väl erkänna att rakningen av halsen inte helt uppfyller utställningsstandard. Även Heidi fick en riktig klippning och nu går det att se att hon är en Kerry.

När jag precis var klar med klippningen kom Ylva på besök. Det känns bra att hon gör samma bedömning av valparna som jag gör. Det är en väldigt jämn kull, både beträffande utseende, storlek och humör. I och för sig är det två tikar som utmärker sig som mest nyfikna och ibland även mest bråksugna men de andra kommer inte långt efter. Vi har stängt av vardagsrummet med kompostnät men ett par av valparna har förstått att om man puttar på detta kan man smita mellan gallret och väggen om komma in på nya jaktmarker. Samma valpar har förstått att om de välter gallret som stänger dem inne i köket kan de krypa under det, eller gå över det, och komma ut i trädgården.

Rymning på gång

Det märks nu att valparna träffat mycket folk under de sista veckorna för alla är helt oberörda när det kommer nya människor, även när när de blir lyfta. De har oftast fullt sjå att bråka med varandra, kampa med diskhandduken och tugga på foppatofflor och är de ute så jagar de grässtrån och hänger i jordgubbsrevorna.

De trivs bäst när de får vara ute. Om Heidi råkar gå förbi tar de sig en slurk och hon ställer snällt upp. (De får först mat, därefter får de komma ut i trädgården och då får Heidi komma ut till dem)



Det är hela tiden full fart.



Ända tills strömmen tar slut. Det är inte så att de känner på sig att de börjar bli trötta och då uppsöker hagen eller något annat bekvämt ställe utan de somnar där de sekunden innan har bråkat för fullt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar